Att designa undervisning som tränar studenters bedömningsförmåga i en tid av generativ AI
|
Generativ AI påverkar hur studenter bearbetar information, producerar material och gör akademiska val som formar deras lärande. Generativ AI har framför allt gjort det enklare för studenter att producera material, vilket gör det ännu viktigare att kunna avgöra vad som är kvalitativt, korrekt och relevant. I denna workshop diskuterar vi varför bedömningsförmåga är särskilt relevant då generativ AI används alltmer i akademiska studier samt hur undervisning kan utformas för att stärka den förmågan hos studenterna. Deltagarna får ta del av praktiska exempel och prova aktiviteter som tränar studenters bedömningsförmåga i relation till generativ AI. Workshopen syftar till att ge dig som deltagare förutsättningar att: · Resonera kring varför bedömningsförmåga är central i en lärmiljö präglad av generativ AI · Använda olika bedömningsstrategier för att designa undervisning som kan utveckla studenters bedömningsförmåga · Anpassa aktiviteter eller uppgifter som tränar studenters bedömningsförmåga i relation till generativ AI Workshopen innehåller en mix av föreläsning, diskussion och praktiska övningar. |
Kontakt Arrangör Medverkande Information om workshoppen på PIL-enhetens webbplats. |
Workshop
| Startdatum | Tid | Adress | Platser kvar (totalt) | Anmälan senast | |
|---|---|---|---|---|---|
| Boka | 2026-03-10 | 09.00-11.00 | A2 311, Plan 2, Hus A, Pedagogen, Västra Hamngatan 25 | 36 (36) | 2026-03-09 |
Svenska
English