Swedish flagSvenska   |   English flagEnglish
University Logo

Generativ AI och dess inverkan på lärandeprocesser


I detta seminarium kommer vi in på hur generativ AI påverkar studenters lärande och deltagande i utbildning. Hur förändras utbildning när studenter kan använda generativ AI för skrivande, läsning och återkoppling? Hur kan du som lärare arbeta för att studenter ska få möjligheter till lärande? Kan generativ AI användas som stöd för lärande?

Med utgångspunkt i hur generativ AI fungerar kommer vi in på och diskuterar aspekter kring hur dessa teknologier inverkar på studenters förutsättningar att lära. I relation till detta berör vi också begrepp som metakognition och kritiskt tänkande. Syftet är att ge lärare en fördjupad förståelse för hur generativ AI kan påverka studenters förutsättningar för och möjligheter till lärande och hur undervisningen kan utformas för att stödja ett medvetet och reflekterat förhållningssätt till dessa teknologier.

Seminariet syftar till att ge dig som deltagare förutsättningar att
· resonera kring hur generativ AI inverkar på studenters förutsättningar för lärande
· utforma aktiviteter som tar hänsyn till möjligheter och risker med generativ AI utifrån lärandeaspekter

Seminariet innehåller en mix av presentation, reflektion och diskussion

Kontakt
pil@gu.se

Arrangör
PIL-enheten

Medverkande
Mattias von Feilitzen

Seminarium

  Startdatum Tid Adress Platser kvar (totalt) Anmälan senast
Boka2026-04-2109.00-11.00A2 314, Plan 2, Hus A, Pedagogen, Västra Hamngatan 25 24 (24)2026-04-16
© Göteborgs universitet, 2018, Box 100 , 405 30 Göteborg, Telefon 031-786 0000